Newsello.pl

Koncert dziecięcego chóru Kapusta Band. Na otwarcie nowego sezonu Sceny Ukraińskiej przy Instytucie Grotowskiego [WIDEO]

Instytut - Grotowskiego fot: Justyna Żądło/materiały prasowe
Instytut - Grotowskiego fot: Justyna Żądło/materiały prasowe

Scena Ukraińska, pod artystyczną opieką niezależnego teatru GAS, została powołana w 2023 roku po ataku Rosji na Ukrainę, w odpowiedzi na przymusową emigracją ukraińskich artystów i systematyczne niszczenie ukraińskiej kultury przez najeźdźcę. Prezentuje ona dorobek ukraińskich artystek i artystów w obszarze teatru i sztuk performatywnych.

- Tworzymy przedstawienia inspirując się naszymi przyjaciółmi – twórcami i twórczyniami, obrońcami i obrończyniami, ludźmi wszystkich zawodów, którzy codziennie bronią nas na froncie i dają nam możliwość występowania w Europie bez rosyjskich rakiet – mówi Sofiia Onishchenko z niezależnego teatru GAS.

Językiem Sceny jest ukraiński, ale wszystkie spektakle, warsztaty i performanse opatrzone są napisami w języku polskim. Dzięki temu Scena Ukraińska ma szansę stać się miejscem spotkania wrocławskiej społeczności, a także wzmocnić głos mniejszości ukraińskiej w mieście. Ambicją Sceny jest stworzenie warunków do rozpowszechniania współczesnej, młodej i niezależnej sztuki ukraińskiej, a tym samym umożliwienie przebywającym na emigracji artystkom i artystom zachowania i kultywowania tożsamości narodowej.

Spektakle i warsztaty Sceny Ukraińskiej

Do końca maja Scena Ukraińska zaprezentuje spektakle: Wiosna, lato, jesień, zima i znowu wiosna (Teatr GAS) oraz Rekonstrukcję (Grupa teatralna Tinyova z Kijowa), a także zaprosi na warsztaty teatralne: Improwizacja: struktura i impuls (Sofiia Onishchenko), Eksploracja wolnego ciała (Daria Bogdan) i Adaptacja poprzez teatr (Vasylyna Martseniuk). 

Przedstawienie wokalno-instrumentalne, stworzone specjalnie na potrzeby projektu „Magical Ukrainian Tour”.  Zabrzmią w nim m.in. kompozycja Serhiia Bilozerova pt. „Mriiupol” (od nazwy ukraińskiego miasta Mariupol oraz słowa „mrija”, które po ukraińsku oznacza „marzenie”) oraz „Blue Yellow Submarine” nawiązująca do twórczości The Beatles. Dekoracje towarzyszące spektaklowi zostały wykonane przez dzieci śpiewające w Kapusta Band.

„Pragnienie śpiewu i dzielenia się pieśnią zachwyciło nas tak mocno, że zaczęliśmy marzyć o realizacji Magical Ukrainian Tour w państwach Europy. Celem tej trasy jest wypełnienie serc radością i nadzieją oraz łączenie ludzi z różnych części świata w dążeniu do zwycięstwa światła nad mrokiem poprzez pieśń! Inspiracją do realizacji tego pomysłu jest twórczość legendarnego brytyjskiego zespołu The Beatles i przede wszystkim muzyczny film animowany pt. Żółta łódź podwodna. Fabuła filmu może przywodzić na myśl aktualne wydarzenia w Ukraine: muzyczna kraina Pepperland, gdzie największą wartością są wolność, twórczość, miłość i życie, jest atakowana przez nienawidzących wszystko Sinych Smutasów. W każdej trudnej i niezrozumiałej sytuacji ŚPIEWAJ! – to główna lekcja muzycznych bohaterów Paula, Johna, George’a i Ringo. Dzięki muzyce udaje im się uratować i uwolnić Pepperland. Jako Kapusta Band postanowiliśmy, że będziemy przeciwdziałać złu za pomocą śpiewu. Odważyliśmy się napisać otwarty list do Paula McCartneya z nadzieją, że spodoba się mu nasz pomysł wspólnego wykonania We All Live in the Yellow Submarine w Liverpoolu. Z każdym kolejnym występem zbliżamy się do zrealizowania tego marzenia. Nasze motto to Marz! Śpiewaj! Zwyciężaj!”. (Kapusta Band)

Spektakl badawczy wykorzystujący dokument i fantastykę, dla którego inspiracją jest klasyczny w literaturze ukraińskiej utwór Łesi Ukrainki pt. „Pieśń lasu”. Spektakl łączy poezję i wywiady na temat tego, jak Ukrainki i Ukraińcy rozumieją miłość, wartości rodzinne, co myślą o życiu na emigracji i podczas wielkiej wojny Rosji przeciwko Ukrainie, jak oceniają świadome wybory pozostania w miejscowościach na pierwszej linii frontu. Jak pytania, które zadawała Łesia Ukrainka funkcjonują współcześnie? Spektakl stworzony przez niezależny teatr GAS we współpracy z wrocławskim zespołem synth-popowym – kwit/квіт tworzonym przez Johannesa Niehausa (Niemcy) i Marinę Mashtaler (Ukraina).

Czy teatr pomaga w radzeniu sobie ze zmianami?

Uważamy, że tak i dlatego zapraszamy na warsztaty wykorzystujące elementy arteterapii, czyli terapii poprzez sztukę.

Skierowane do osób starszych warsztaty zostały zaprojektowane tak, by przypominać twórczy kalejdoskop: zawierają ćwiczenia oddechowe, ruchowe, plastyczne i teatralne, a także elementy medytacji. Mnogość i różnorodność form aktywności pozwolą uczestnikom i uczestniczkom zatrzymać się, skierować uwagę na świat wewnętrzny i pojawiające się emocje.

Spektakl bez słów w technice teatru cieni o zniszczonych i odbudowanych budynkach Charkowa, Mariupola i Chersonia. Spektakl stanowi pierwszą część cyklu opowiadającego o świecie po wojnie nuklearnej, który ogarnęła ciemność. Główną wartością tego świata jest niezbędne do życia światło. Jest używane jako waluta, broń i lekarstwo. Spektakl został stworzony przez niezależnych artystów z różnych miast Ukrainy, którzy w związku z pełnoskalową inwazją Rosji na Ukrainę musieli przenieść się do Lwowa.

 O czym jest spektakl?

Historia „Rekonstrukcji” toczy się wśród praczek i praczy mieszkających pod ziemią. Jedynym tanim sposobem na walkę z ciemnością jest wywieszanie białych prześcieradeł, które odbijają cenne światło.

 Ciemność szybko brudzi prześcieradła, więc w przepastnych piwnicach praczki mają stale ręce pełne roboty. Pewnego dnia w jednej z piwnic gaśnie źródło światła. W ciemności bohaterowie i bohaterki trafiają do budynków, których nie udało im się uratować na początku wojny nuklearnej. Architektura budynków ma znaczenie symboliczne – w tych „mrocznych halucynacjach” praczy budynki jawią się jako zagadki lub zadania, które należy rozwiązać, „zrekonstruować”, aby wyjść ze stanu nieświadomości i żyć dalej, próbując oswoić ciemność.

 

ip
Fot: Justyna Żądło/Materiały prasowe

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również