Newsello.pl

Kolor roku 2018 – estetyczna rewolucja?

Czy Ultra Violet będzie rządzić w 2018 roku na ulicach i w domach?
Kolor roku 2018 – estetyczna rewolucja?
Kolor roku 2018 – estetyczna rewolucja?

Instytut Pantone ogłosił Kolor Roku 2018. W najbliższym czasie królować ma Ultra Violet – głęboki i odważny fiolet. Kolor mijającego roku – greenery – można było odnaleźć głównie w dodatkach do wnętrz. Domy podbiły ciemniejsze odcienie zieleni – szmaragd i butelkowa zieleń. Greenery z 2017 wpłynął też na trend ożywania przestrzeni i przełamał biało-szary dyktat kolorystyczny. Co przyniesie Ultra Violet? Jakie są przewidywania ekspertów i firm branży wnętrzarskiej?

Kolor Roku wybierany jest przez Instytut Pantone niezmiennie od niemal 20 lat. Globalny zespół ekspertów Instytutu, podczas zamkniętych obrad, rok w rok typuje jedną barwę, która najlepiej odzwierciedla bieżące trendy – modowe, architektoniczne, jak i te powiązane ze stylem życia. Pod uwagę brane są również wskaźniki makroekonomiczne.

Wielu członków zespołu jest zaangażowanych w prognozowanie trendów dla czołowych firm tekstylnych i przemysłu modowego. Wybory Pantone Color Intitute są z reguły bardzo trafne i typowane kolory rzeczywiście odgrywają zauważalną rolę - szczególnie w branżach, w których wykorzystywane barwy mają szczególne znaczenie – wnętrzarskiej, designu, modowej.

W 2017 królował „greenery”, czyli po prostu jasna, soczysta zieleń, która najmocniej zaistniała na wybiegach i w trendach makijażowych. Do branży wnętrzarskiej, w 2017, z impetem wdarły się też ciemniejsze odcienie – szmaragdowy i butelkowa zieleń – i to właśnie one były jednymi z najmocniejszych trendów kolorystycznych kończącego się roku.

Dosłowne przeniesienie koloru greenery można było znaleźć głównie w dodatkach. Z pewnością jednak wybór Instytutu przyczynił się do podtrzymania wszechobecnej mody na żywe rośliny we wnętrzach.

Na 2018 rok Instytut Pantone wybrał głęboki fiolet (Ultra Violet 18-3838) opisywany jako wizjonerski, oryginalny, prowokujący, twórczy. Fiolet został doceniony przez Pantone już drugi raz w tym roku. W sierpniu firma wprowadziła na rynek kolor „Love Symbol #2” jako hołd wobec Prince'a - artysty, który zmarł w ubiegłym roku. Dedykowany muzykowi odcień podobno został zainspirowany charakterystycznym fortepianem gwiazdora i stanowi oczywiste nawiązanie do utworu „Purple Rain”.

Wybrany na Kolor Roku intensywny fiolet jest jednak znaczącą zmianą w trendach. W psychologii barw oznacza najwyższą jakość, bogactwo, luksus. Fiolet rzadko występuje w naturze, dlatego kojarzony jest z czymś wyjątkowym, nadnaturalnym. W uzasadnieniu Instytutu Pantone podkreślane jest skojarzenie z nieskończonością świata – fiolet ma symbolizować tajemnice kosmosu.

W wypowiedzi dla Centrum Wyposażenia Wnętrz Domoteka, ekspert w dziedzinie komunikacji kolorem, doktor Marek Borowiński dopowiada: – Ultra Violet jest kolorem, który świadczy o tym, że Pantone podszedł do przyszłego roku jako do czasu kreaowania. Fiolet pobudza w umyśle strefy, które są związane z kreacją. To kolor wielu projektantów, artystów, twórców. Wiąże się również z intuicją, wyobraźnią. Warto zauważyć, że jest to jeden z 6 kolorów, które zawsze znajdziemy na kole barw. Fiolet łączy energie dwóch mocnych kolorów – czerwieni – koloru miłości, serca, energii oraz niebieskiego – kojarzonego z kosmosem. Kolor daje niesowitą przestrzeń do duchowości. We wnętrzach ta barwa może uspokajać, sprzyja medytacji. Jednocześnie jest to kolor bardzo wymagający dla projektantów. Z Ultra Violet na pewno w pierwszej kolejności skorzystają firmy z branży kosmetycznej, szczególnie w nowych kolekcjach lakierów do paznokci i cieni do oczu."

Doktor Borowiński zdradza również: – Już wiemy, że na targach tekstylnych Heimtextil we Frankfurcie w styczniu 2018 roku, bardzo zbliżony do Koloru Roku Pantone fiolet będzie wskazany jako jeden z kilku wiodących trendów tekstylnych na przyszły rok.

Jednak projektanci branży wnętrzarskiej są podzieleni w ocenie Koloru Roku 2018. Dyrektor kreatywna Novelle Magdalena Nowak-Trzęsiok nie wróży kolorowi stałej obecności w trendach: – Jest powrotem do początków obecnej dekady, kiedy do świata projektowania wchodził styl glamour. Fiolet wprowadzał wtedy do wnętrz szczyptę luksusu i wytworności, na wzór czasów królów, gdy był symbolem władzy i bogactwa. Dziś powraca z dużo bogatszą treścią jednak niełatwo mu będzie na stałe pozostać w trendach. Fiolet jest bowiem wymagającym kolorem we wnętrzach. Trudno wyobrazić sobie korzystnie zaaranżowane pomieszczenie z jego przewagą. Natomiast drobne akcenty koloru Ultra Violet w dodatkach, czy tekstyliach nadadzą wnętrzu ożywczego charakteru, w szczególności po wnętrzach w czerni, bieli, czy millennial pink, tak dominujących w ostatnich trendach.

Z drugiej strony, do wyboru Koloru Roku entuzjastycznie podchodzi znana z odważnych rozwiązań kolorystycznych Galeria NOTI. Leatrice Eiseman, dyrektor Pantone Color Institute przekonuje: – Fiolet ma zarówno ciepłe jak i zimne tony, dlatego jest bardziej uniwersalny, niż większość osób sądzi. Fiolety nie tylko się świetnie łączą ze sobą, ale też służą jako mocny uzupełniający kolor – być może także dla zeszłorocznej greenery.

Ewa Mierzejewska z domiwnetrze.pl komentuje wybór: – To dość duże zaskoczenie, nic nie wskazywało na zwycięstwo fioletu. Prawdę mówiąc ja obstawiałam mocną czerwień. Uważam jednak, że fiolet ma duże szanse zagościć w naszych domach. Odcień wybrany przez Pantone jest nowoczesny i daje duże możliwości aranżacyjne. Można nim pomalować jedną ścianę, obić kanapę fioletowym welurem albo ozdobić wnętrze fioletowymi dodatkami. Polacy mogą go polubić, pytanie tylko, czy będą w stanie tak szybko "przestawić się" z ciemnych odcieni zieleni i błękitu, które z taką siłą zdominowały wnętrza w ostatnim czasie. Jeśli chodzi o wnętrza, to nie jesteśmy narodem, który tak szybko zmienia zdanie. Ważne jest też, czy firmy wnętrzarskie są gotowe na taki nagły zwrot akcji. Wszystko wyjaśni się na najbliższych targach w Kolonii (styczeń) i Mediolanie (kwiecień). Wtedy zobaczymy, czy na rynku pojawią meble i dekoracje w odcieniu fioletu. Na razie jest ich jak na lekarstwo.

Odpowiedzi na pytanie czy fiolet podbije wnętrza domów możemy spodziewać się już w najbliższych miesiącach, jednak już teraz wybór Intytutu Pantona znacznie ożywił branżę wnętrzarską.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również