Newsello.pl

Koncerty w ramach VoicEncounters

VoicEncounters to spotkanie kultur wokalnych z całego świata. Wśród wykonawców m.in.: śpiewacy z Korsyki, Sardynii, Sycylii, Turcji, Hiszpanii Ukrainy, Iranu, Egiptu i Gruzji.
fot. Fatima Miranda
fot. Fatima Miranda

Gościem specjalnym seminarium jest Diamanda Galás, która poprowadzi wykład 24 kwietnia w Teatrze Polskim. Do zakończenia VoicEncounters zostało już tylko parę koncertów.

21 kwietnia
w Kościele Opatrzności Bożej (ul. Kazimierza Wielkiego 29) o godz. 20:00 wystąpią siostry Mahsa i Marjan Vahdar oraz Atabak Elyasie (Iran) w koncercie „Słońce wstanie”. Muzyka perska posiada zdolność ciągłego odnawiania się. Tradycja muzyczna przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, ale nie osłabia to autentyczności niesionych przez nią emocji. Jej mistyczne dziedzictwo pozwala jej zachować szlachetność i głębię, które można nazwać orientalnym, rycerskim, melancholijnym romantyzmem. Dziedzictwo to wspaniale ucieleśniają Mahsa i Marjan Vahdat. Dwie siostry, które z dumą, wdziękiem, oddaniem i pasją wzbogacają poezję perską o nową jakość, przenosząc ją w inne przestrzenie. Ich wznoszące się i splatające głosy tworzą wyjątkowy dźwiękowy pejzaż, który przedstawia radość, smutek, nadzieję, tęsknotę i miłość do rodaków.

Większość tekstów pieśni pochodzi z mistycznej i miłosnej poezji wielkich poetów perskich, takich jak Hafiz, Rumi, Attar, ale siostry śpiewają też utwory współczesnych poetów irańskich: Mohammada Ebrahima Jafariego i Houshanga Ebtehadża (Sajeha), a także teksty ustnej tradycji literackiej Iranu.

22 kwietnia o godz. 20:00 w Kościele Opatrzności Bożej (ul. Kazimierza Wielkiego 29) odbędzie się koncert „Głosy z rodzinnych stronSeldy Öztürk, Dilera Özera, Metehana Dady, Alicana Karapınara (Turcja). Muzycy zabiorą słuchaczy w muzyczną podróż do Anatolii i Mezopotamii, których wielokulturowa tradycja liczy tysiące lat. Różnorodność języków, grup etnicznych i wierzeń występujących na tych terenach znajduje odbicie w muzyce. Muzycy wykonają tradycyjne pieśni weselne, lamenty, pieśni religijne i pieśni kobiet w różnych językach, takich jak kurdyjski (kurmandżi, zazaki i sorani), turecki, arabski, ormiański, asyryjski, a także pieśni hybrydowe (wielu językach).

23 kwietnia w o godz. 18:30 w Katedrze Greckokatolickiej św. Wincentego i św. Jakuba, pl. Biskupa Nankiera 15 odbędzie się koncert Mariany Sadovskiej (Ukraina/Niemcy) „Noc właśnie się zaczyna”. Mariana Sadovska łączy miłość do tradycyjnych pieśni, opowieści i rytuałów ojczystej Ukrainy z wrażliwością kosmopolitki i zamiłowaniem do eksperymentu. Mariana wykona wybrane pieśni ze swojego programu „Ukraińskie wołania”, łączącego śpiewy i opowieści o dawnej Ukrainie. Od ponad dwudziestu lat Sadovska podróżuje po ukraińskich wioskach, zbierając od kobiet prastare pieśni i legendy, które przetrwały okres sowiecki w tradycji ustnej. Koncert zawiera też wybór z najnowszego programu solowego Sadovskiej „Noc właśnie się zaczyna”, będącego reakcją artystki na wojnę na Ukrainie.

Ostatnim koncertem w ramach programu „My Voice is My Country” będzie występ Natalii Połowynki (Ukraina). 23 kwietnia o godz. 20:00 w Kościele Opatrzności Bożej, ul. Kazimierza Wielkiego 29 będzie można usłyszeć koncert „Pieśni wiatru. Wieczór ukraińskich romansów”. Natalia Połowynka wyznaje: „Śpiewam ukraińskie pieśni od dziecka – z babkami, rodzicami, przyjaciółmi, kolegami, w teatrze, filharmonii, operze. Podczas koncertu zaśpiewam «przeboje» – pieśni, które strzegą nasz naród i które inspirowały i nadal inspirują ukraińskich artystów. Pieśni ludowe, które trafiły na warsztat kompozytorów i weszły na stałe do akademickiej kultury muzycznej jako «romanse». Dziś te pieśni-romanse, tak drogie memu sercu, są szczerym wyznaniem miłości do Ojczyzny i znakiem pokoju, który kieruję do wszystkich ludzi”.

Koncert chóru SakhiobaTradycyjny gruziński śpiew liturgiczny” odbędzie się 22 kwietnia o godz. 17:00 w Kolegiacie Świętego Krzyża (dolny kościół św. Bartłomieja na Ostrowie Tumskim). Podczas koncertu zaprezentowane zostaną tradycyjne wielogłosowe pieśni liturgiczne z Gruzji, która przyjęła chrześcijaństwo w IV wieku, jako jedno z pierwszych państw (gruzińskie opracowanie Biblii pochodzi z V wieku).

23 kwietnia o godz. 17:00 w Kolegiacie Świętego Krzyża (dolny kościół św. Bartłomieja, Ostrów Tumski ) odbędzie się koncert „Swańskie pieśni z Kaukazu” w wykonaniu grupy Nanila/członków rodziny Pilpanich. Koncert wypełnią popularne pieśni poświęcone wydarzeniom historycznym i codziennemu życiu, w tym opowiadające o trudach życia w górach Swaneti, a także śpiewane z okazji świąt religijnych. Usłyszymy także specjalne pieśni zwane „zar”, śpiewane na pogrzebach oraz kołysanki.

24 kwietnia o godz. 19:00 w Kościele św. Antoniego z Padwy (ul. św. Antoniego 30) będzie można usłyszeć ormiańskie pieśni liturgiczne w wykonaniu chóru Asoghig z Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego Kościoła św. Trójcy w Stambule. Na koncert złożą się tradycyjne ormiańskie śpiewy liturgiczne, które stanowią jednogłosowy śpiew modalny z towarzyszeniem burdonu. Repertuar obejmie śpiewy różnych rodzajów z oficjum i liturgii świętej. Większość z nich to śpiewy utrzymane w systemie modalnym oktoechosu. Ormiańskie śpiewy liturgiczne oparte są na motywach melodycznych, których kantorzy uczą się od wczesnego dzieciństwa. Wszystkie modi ormiańskiego oktoechosu bazują na systemie interwałów naturalnych.

W skład promu „Ślady/Traces” wchodzą również trzy spotkania. 21 kwietnia o godz. 14:00 spotkanie z Marcinem Abijskim zatytułowane „Harmonia bez kompromisów: Muzyka bizantyjska”; 22 kwietnia o godz. 14:00 spotkanie z Malkhazem Erkvanidze „Harmonia bez kompromisów: Tradycyjny gruziński system strojenia” i 23 kwietnia o godz. 14:00 spotkanie z Aramem Kerovpyanem „Harmonia bez kompromisów: Ormiańska muzyka modalna”. Wszystkie spotkania odbędą się w Sali Teatru Laboratorium.

Podczas VoicEncounters będzie można dodatkowo zobaczyć spektakl „Armine, SisterTeatru ZAR. 22, 23 i 24 kwietnia o godz. 21 w Studiu Na Grobli.

Wydarzeniem specjalnym będzie wykład Diamandy Galás połączony z pokazem filmu „Schrei 27” i spotkaniem z artystką, który odbędzie się 24 kwietnia o godz. 17:00 w Teatrze Polskim (Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego, ul. Gabrieli Zapolskiej 3). Jak stwierdza artystka: - Mój wykład dotyczy ewolucji SCHREI 27, od zamówienia radiowego do filmu poprzez występ na żywo i kwadrofoniczną instalację. Przedstawiam w nim historię dzieła i tłumaczę, dlaczego chciałam, by znalazło ono wyraz w formie filmu – chęć pokazania nie tylko dźwięków wydawanych przez torturowanych, ale także ich fizjonomii. Wstęp na wykład jest wolny.

Więcej informacji: http://grotowski-institute.art.pl/projekty/voicencounters-04-2016/

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również