Gościem specjalnym seminarium jest Diamanda Galás, która poprowadzi wykład 24 kwietnia w Teatrze Polskim. Do zakończenia VoicEncounters zostało już tylko parę koncertów.
21 kwietnia w Kościele Opatrzności Bożej (ul. Kazimierza Wielkiego 29) o godz. 20:00 wystąpią siostry Mahsa i Marjan Vahdar oraz Atabak Elyasie (Iran) w koncercie „Słońce wstanie”. Muzyka perska posiada zdolność ciągłego odnawiania się. Tradycja muzyczna przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, ale nie osłabia to autentyczności niesionych przez nią emocji. Jej mistyczne dziedzictwo pozwala jej zachować szlachetność i głębię, które można nazwać orientalnym, rycerskim, melancholijnym romantyzmem. Dziedzictwo to wspaniale ucieleśniają Mahsa i Marjan Vahdat. Dwie siostry, które z dumą, wdziękiem, oddaniem i pasją wzbogacają poezję perską o nową jakość, przenosząc ją w inne przestrzenie. Ich wznoszące się i splatające głosy tworzą wyjątkowy dźwiękowy pejzaż, który przedstawia radość, smutek, nadzieję, tęsknotę i miłość do rodaków.
Większość tekstów pieśni pochodzi z mistycznej i miłosnej poezji wielkich poetów perskich, takich jak Hafiz, Rumi, Attar, ale siostry śpiewają też utwory współczesnych poetów irańskich: Mohammada Ebrahima Jafariego i Houshanga Ebtehadża (Sajeha), a także teksty ustnej tradycji literackiej Iranu.
22 kwietnia o godz. 20:00 w Kościele Opatrzności Bożej (ul. Kazimierza Wielkiego 29) odbędzie się koncert „Głosy z rodzinnych stron” Seldy Öztürk, Dilera Özera, Metehana Dady, Alicana Karapınara (Turcja). Muzycy zabiorą słuchaczy w muzyczną podróż do Anatolii i Mezopotamii, których wielokulturowa tradycja liczy tysiące lat. Różnorodność języków, grup etnicznych i wierzeń występujących na tych terenach znajduje odbicie w muzyce. Muzycy wykonają tradycyjne pieśni weselne, lamenty, pieśni religijne i pieśni kobiet w różnych językach, takich jak kurdyjski (kurmandżi, zazaki i sorani), turecki, arabski, ormiański, asyryjski, a także pieśni hybrydowe (wielu językach).
23 kwietnia w o godz. 18:30 w Katedrze Greckokatolickiej św. Wincentego i św. Jakuba, pl. Biskupa Nankiera 15 odbędzie się koncert Mariany Sadovskiej (Ukraina/Niemcy) „Noc właśnie się zaczyna”. Mariana Sadovska łączy miłość do tradycyjnych pieśni, opowieści i rytuałów ojczystej Ukrainy z wrażliwością kosmopolitki i zamiłowaniem do eksperymentu. Mariana wykona wybrane pieśni ze swojego programu „Ukraińskie wołania”, łączącego śpiewy i opowieści o dawnej Ukrainie. Od ponad dwudziestu lat Sadovska podróżuje po ukraińskich wioskach, zbierając od kobiet prastare pieśni i legendy, które przetrwały okres sowiecki w tradycji ustnej. Koncert zawiera też wybór z najnowszego programu solowego Sadovskiej „Noc właśnie się zaczyna”, będącego reakcją artystki na wojnę na Ukrainie.
Ostatnim koncertem w ramach programu „My Voice is My Country” będzie występ Natalii Połowynki (Ukraina). 23 kwietnia o godz. 20:00 w Kościele Opatrzności Bożej, ul. Kazimierza Wielkiego 29 będzie można usłyszeć koncert „Pieśni wiatru. Wieczór ukraińskich romansów”. Natalia Połowynka wyznaje: „Śpiewam ukraińskie pieśni od dziecka – z babkami, rodzicami, przyjaciółmi, kolegami, w teatrze, filharmonii, operze. Podczas koncertu zaśpiewam «przeboje» – pieśni, które strzegą nasz naród i które inspirowały i nadal inspirują ukraińskich artystów. Pieśni ludowe, które trafiły na warsztat kompozytorów i weszły na stałe do akademickiej kultury muzycznej jako «romanse». Dziś te pieśni-romanse, tak drogie memu sercu, są szczerym wyznaniem miłości do Ojczyzny i znakiem pokoju, który kieruję do wszystkich ludzi”.
Koncert chóru Sakhioba „Tradycyjny gruziński śpiew liturgiczny” odbędzie się 22 kwietnia o godz. 17:00 w Kolegiacie Świętego Krzyża (dolny kościół św. Bartłomieja na Ostrowie Tumskim). Podczas koncertu zaprezentowane zostaną tradycyjne wielogłosowe pieśni liturgiczne z Gruzji, która przyjęła chrześcijaństwo w IV wieku, jako jedno z pierwszych państw (gruzińskie opracowanie Biblii pochodzi z V wieku).
23 kwietnia o godz. 17:00 w Kolegiacie Świętego Krzyża (dolny kościół św. Bartłomieja, Ostrów Tumski ) odbędzie się koncert „Swańskie pieśni z Kaukazu” w wykonaniu grupy Nanila/członków rodziny Pilpanich. Koncert wypełnią popularne pieśni poświęcone wydarzeniom historycznym i codziennemu życiu, w tym opowiadające o trudach życia w górach Swaneti, a także śpiewane z okazji świąt religijnych. Usłyszymy także specjalne pieśni zwane „zar”, śpiewane na pogrzebach oraz kołysanki.
24 kwietnia o godz. 19:00 w Kościele św. Antoniego z Padwy (ul. św. Antoniego 30) będzie można usłyszeć ormiańskie pieśni liturgiczne w wykonaniu chóru Asoghig z Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego Kościoła św. Trójcy w Stambule. Na koncert złożą się tradycyjne ormiańskie śpiewy liturgiczne, które stanowią jednogłosowy śpiew modalny z towarzyszeniem burdonu. Repertuar obejmie śpiewy różnych rodzajów z oficjum i liturgii świętej. Większość z nich to śpiewy utrzymane w systemie modalnym oktoechosu. Ormiańskie śpiewy liturgiczne oparte są na motywach melodycznych, których kantorzy uczą się od wczesnego dzieciństwa. Wszystkie modi ormiańskiego oktoechosu bazują na systemie interwałów naturalnych.
W skład promu „Ślady/Traces” wchodzą również trzy spotkania. 21 kwietnia o godz. 14:00 spotkanie z Marcinem Abijskim zatytułowane „Harmonia bez kompromisów: Muzyka bizantyjska”; 22 kwietnia o godz. 14:00 spotkanie z Malkhazem Erkvanidze „Harmonia bez kompromisów: Tradycyjny gruziński system strojenia” i 23 kwietnia o godz. 14:00 spotkanie z Aramem Kerovpyanem „Harmonia bez kompromisów: Ormiańska muzyka modalna”. Wszystkie spotkania odbędą się w Sali Teatru Laboratorium.
Podczas VoicEncounters będzie można dodatkowo zobaczyć spektakl „Armine, Sister” Teatru ZAR. 22, 23 i 24 kwietnia o godz. 21 w Studiu Na Grobli.
Wydarzeniem specjalnym będzie wykład Diamandy Galás połączony z pokazem filmu „Schrei 27” i spotkaniem z artystką, który odbędzie się 24 kwietnia o godz. 17:00 w Teatrze Polskim (Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego, ul. Gabrieli Zapolskiej 3). Jak stwierdza artystka: - Mój wykład dotyczy ewolucji SCHREI 27, od zamówienia radiowego do filmu poprzez występ na żywo i kwadrofoniczną instalację. Przedstawiam w nim historię dzieła i tłumaczę, dlaczego chciałam, by znalazło ono wyraz w formie filmu – chęć pokazania nie tylko dźwięków wydawanych przez torturowanych, ale także ich fizjonomii. Wstęp na wykład jest wolny.
Więcej informacji: http://grotowski-institute.art.pl/projekty/voicencounters-04-2016/