Joanna Gniady potrafi przelewać kolorowe myśli na białą kartkę papieru. Z okien swojego studia widzi karuzelę w Parku Staromiejskim we Wrocławiu, ale jej ilustracje trafiają do magazynów i na plakaty w całym kraju i Europie. Skąd czerpie inspiracje i czym dla niej jest kontekst, w którym tworzy? Artystka będzie gościem ostatniego wydarzenia CreativeMorningsWRO w tym roku. Zanim jednak spotkamy się 15 grudnia w klubie Surowiec na ulicy Ruskiej 46A, przenieśmy się do Waszyngtonu, na stację metra, w styczniowy poranek 2007 roku.
Mieszkańcy stolicy USA nerwowo spoglądają na zegarki i popędzani mroźnym powietrzem spieszą się do pracy. Czy można wyobrazić sobie mniej sprzyjające okoliczności na zachwyt muzyką? Kto zatrzyma się choć na ułamek sekundy, by z hałasu metropolii łowić dźwięki skrzypiec? Nawet jeżeli okazałoby się, że ulicznym grajkiem jest Joshua Bell, jeden z najwybitniejszych skrzypków w całej Ameryce.
Wirtuoz zagrał sześć utworów Bacha w ciągu 43 minut. W tym czasie przez amerykańską stację mogło przemknąć ponad 1000 osób. 27 przechodniów wrzuciło monety lub banknoty do futerału artysty, ale tylko sześciu zwolniło kroku i zatrzymało się, aby posłuchać muzyki. Za kilka tygodni wytworni panowie i szykowne damy wypełnią salę na jego koncercie do ostatniego miejsca, a organizatorzy zapłacą artyście około 1000 dolarów za każdą minutę na scenie. Na metrze w Waszyngtonie Joshua Bell zebrał 32 dolary i 17 centów. Eksperyment ,,Stop and Hear the Music” był pomysłem dziennikarzy Washington Post, ale artystę bardziej od propozycji gazety zszokowała obojętność przechodniów.
Najcenniejszą walutą okazują się nie dolary, nie złotówki ani nawet euro, ale nasz czas, uwaga, wrażliwość. Nie tylko w sztuce, ale w życiu jedno spojrzenie, jeden zdanie, jedna chwila czasem zmieniają wszystko. Czy w naszym codziennym środowisku potrafimy odkrywać i dostrzegać piękno? Czy istnieje sztuka uniwersalna, która przykuwa wzrok i porusza serca, niezależnie od miejsca, czasu i odbiorcy?
A może kontekst jest wszystkim? Zdaniem satyryka Stanisława Jerzego Leca: – Dzieło mówi samo za siebie, jeśli ma do kogo, a Paul Valéry dodał kiedyś, że – Malarz nie maluje tego, co widzi, ale to co ludzie będą oglądali. Razem z ilustratorką Joanną Gniady spojrzymy krok po kroku na tworzenie i doświadczanie sztuki oczami artysty. Co liczy się bardziej: dzieło czy jego kontekst? Potrzeba ekspresji artysty czy myśl o gustach widzów? Skąd czerpać niebanalne inspiracje? Czy współczesna sztuka użytkowa docierająca do szerokiego grona może zaspokajać ambicje twórcy? Co wyznacza wartość dzieła poza pieniędzmi? I wreszcie: czy dobra sztuka obroni się sama? Podczas spotkania CreativeMorningsWRO Joanna Gniady odsłoni swoje ilustracje, inspiracje i kulisy pracy i nie będzie to sztuka wyrwana z kontekstu.
Ilustratorka z Wrocławia tworzy dla międzynarodowych magazynów, wydawnictw i instytucji kulturalnych. W zebraniu myśli pomaga jej szkicowanie, w szkicowaniu – inspiracja francuską sztuką, widok drzew palmowych i ulubione Prosecco.
Plakaty z jej rysunkami zapraszały na Noc Muzeów we Wrocławiu i spektakle Opery Narodowej w Paryżu. Ilustracje trafiały także na łamy takich magazynów jak "Charaktery", "Twój Styl", "Wysokie Obcasy" oraz zatrzymywały wzrok czytelników przeglądających angielski "The Guardian" czy "ELLE Italia". Artystka znalazła sposób na ilustrowanie pomysłów tak różnorodnych klientów jak IKEA, Škoda czy zespół Czesław Śpiewa.
Wyraziste i pełne charakteru ilustracje Joanny Gniady doceniają nie tylko zleceniodawcy i czytelnicy, ale także koledzy i koleżanki z branży. Artystka należy do Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, którego szeregi zasilają najlepsi graficy z Polski. Prace wrocławianki gościły na wielu festiwalach od naszego kraju przez Szkocję po Portland w Stanach Zjednoczonych. Zdobywały również wyróżnienia w międzynarodowych konkursach – The World Illustration Awards czy 3x3 International Illustration Awards.
Agenda na 15 grudnia 2017 r. (piątek):
- 08:30 – 9:00 – rejestracja i śniadanie
- 09:00 – 9:10 – rozpoczęcie, powitanie
- 09:10 – 09:30 – wystąpienie Joanny Gniady
- 09:30 – 10:00 – pytania od publiczności i zakończenie (można wracać do pracy) :)
Miejsce: Surowiec, ul. Ruska 46A Wrocław
Zapisy internetowe ruszają w poniedziałek 11 grudnia o godz. 11.00 pna stronie internetowej akcji CreativeMornings
Wstęp bezpłatny. Liczba miejsc na wydarzenie jest ograniczona.
Partnerami wydarzenia są: Akademickie Radio LUZ, Gazeta Wyborcza – Wrocław, TVP Kultura, TuWroclaw.com, Miasto Wrocław - Wroclaw.pl, Wroclife.pl, Mijomate.pl, Dobrymaterial.pl, Surowiec, Ziarnoo. Domowa Piekarnia, Bite a donut, Miód Wasiaka, Etno Café, Brand Voice, Me & My Friends.
Oficjalni sponsorzy globalni: Shutterstock, MailChimp, Adobe, WordPress