NA-KD to globalna marka DTC (direct‐to‐consumer) skierowana do kobiet. Powstała w 2015 roku w Szwecji, a założycielem jest Jarno Vanhatapio odpowiadający za sukces Nelly.com (2003) i Zoozoo.com (2013). Na NA-KD oprócz marek własnych i kolekcji tworzonych z twórcami internetowymi, znajdziemy produkty takich gigantów jak Levi’s, Calvin Klein czy Tommy Hilfiger. Grupą docelową są Millenialsi i przedstawiciele Generacji Z. NA-KD odpowiada na ich wymagania, dostarczając stylowych i niedrogich ubrań, odpowiadających najnowszym i szybko zmieniającym się trendom, jak również towarzysząc im w mediach społecznościowych i publikując najwyższej jakości angażujące treści.
Polska spółka zajmie się głównie działaniami marketingowymi. Zespół prowadzony jest przez Dominika Dróżdża i Dianę Okular, którzy objęli posady Marketing Director CEE. Oboje posiadają bogate doświadczenie w pracy dla sektora e-commerce w Polsce: Dróżdż pracował dla Onetu i Answear’a, a Okular dla LPP, Answear’a i Allegro. Siedziba firmy znajduje się w Krakowie, skąd rozwijany będzie cały obszar CEE obejmujący Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Ukrainę i Rumunię. Docelowo firma będzie zatrudniać kilkanaście osób.
Skupiając się na działalności w mediach społecznościowych, NA-KD jest jedną z najszybciej rozwijających się marek online. Już w dwa lata od założenia jest jedną z najczęściej cytowanych globalnych marek modowych na Instagramie. Oficjalny profil skupia obecnie 1,4 miliona użytkowników tworzących zaangażowaną społeczność uczestniczącą w budowanie marki online.
Model marketingowy NA-KD opiera się na współpracy z wpływowymi twórcami internetowymi z całego świata. Autorskie kolekcje we współpracy z NA-KD tworzyły znane blogerki, a w Polsce z marką współpracują m.in. Monika Miller, blogerki Lilianna Janowska, Weronika Zalazińska czy youtuberka Karolina Wójcik z kanału VIVA-A-VIVA.
Prace zaczęliśmy we wrześniu. Obecnie współpracujemy z ponad 660 twórcami internetowymi, a to dopiero początek. Chcemy docierać do osób, które idą własną ścieżką, nie boją się wyróżniać z tłumu i chcą być zawsze na czasie z najnowszymi trendami. Chcemy ich inspirować i towarzyszyć im w ich naturalnym środowisku, czyli mediach społecznościowych – mówi Dominik Dróżdż, Marketing Director CEE.
Zrozumienie potrzeb Millenialsów zapewniło NA-KD dynamiczny rozwój. W 2017 roku firma osiągnęła wskaźnik przychodów na poziomie blisko 75 milionów USD (600 000 SEK) i wzrost o 150% w stosunku do roku 2016. W styczniu 2018 firma otrzymała dofinansowanie rzędu 35 milionów dolarów na rozwój i ekspansję. Polska jest pierwszym zlokalizowanym rynkiem z lokalną stroną internetową. Celem jest rozszerzenie NA-KD o kolejne wersje językowe i stworzenie lokalnych oddziałów na kluczowych rynkach.