Newsello.pl

„Malowany ptak” w reżyserii Kleczewskiej już 28 maja w Warszawie

Warszawiacy doczekali się „Malowanego ptaka” w reżyserii Mai Kleczewskiej i według dramaturgii Łukasza Chotkowskiego, który powstał na podstawie powieści Jerzego Kosińskiego.
„Malowany ptak” w reżyserii Kleczewskiej już 28 maja w Warszawie
„Malowany ptak” w reżyserii Kleczewskiej już 28 maja w Warszawie

Warszawiacy doczekali się „Malowanego ptaka” w reżyserii Mai Kleczewskiej i według dramaturgii Łukasza Chotkowskiego, który powstał na podstawie powieści Jerzego Kosińskiego. Pierwszy raz widzowie mieli okazję podziwiać grę aktorówa 26 marca w Teatrze Polskim w Poznaniu, zaś 28 maja odbędzie się warszawska premiera tego głośnego spektaklu. 

Przedstawienie „Malowany ptak” jest zestawieniem powieści Jerzego Kosińskiego z materiałami dokumentalnymi, tekstami historyków, pisarzy m. in.: Claude'a Lanzmanna, Jana Tomasza Grossa, Jana Karskiego, Jana Błońskiego, Jana Grabowskiego, Barbary Engelking, Joanny Krakowskiej, Moniki Sznajderman, Anny Bikont, Joanny Siedleckiej, oraz z książką wydaną przez Fundację Shalom „Dzieci żydowskie oskarżają”. To pierwsze sceniczne wystawienie powieści Jerzego Kosińskiego.

Współorganizatorem warszawskiej premiery „Malowanego ptaka” jest TR Warszawa, na którego scenie w ATM Studio przy Wale Miedzeszyńskim 384 spektakl zostanie wystawiony gościnnie. Wszelkie informacje widzowie znajdą na stronie Teatru Żydowskiego.

W zamyśle twórców spektaklu, przedstawienie „Malowany ptak” stanowi drugą część dyptyku. Jego pierwszą cześć, „Dybuka” Teatru Żydowskiego, który premierę miał w kwietniu 2015 roku, zobaczymy 1 i 2 czerwca 2017 roku gościnnie na scenie TR Warszawa/ATM Studio.

„Malowany ptak” według Jerzego Kosińskiego na podstawie przekładu Tomasz Mirkowicza

W Polsce w 1939 roku mieszkało około 35 milionów współobywateli polskich: 31 milionów Polaków oraz około 3,5 miliona Żydów. Okupacja niemiecka rozbiła Polskę na dwie grupy przedzielone przepaścią, polskich Żydów i Polaków − chrześcijan, którzy egzystowali koło siebie przez stulecia.

Podczas eksterminacji na ziemiach polskich zginęło 2 miliony 900 tysięcy polskich Żydów. Przemoc zmienia stosunki międzyludzkie. Dlaczego ukrywanie Żydów niosło za sobą tak straszne zagrożenie?
Dlaczego nie brakowało chętnych do konspiracji w Państwie Podziemnym, która również była zagrożona karą śmierci, a tak trudno było znaleźć schronienie dla współobywateli żydowskich?
Bycie „obok”.
Bycie „nie-zainteresowanym”.
Bycie „nie-zaangażowanym”.
Bycie „biernym obserwatorem”, w obliczu masowego codziennego ludobójstwa, jest działaniem. Zdaje się, że rozmowa na ten temat wcześniej nie była możliwa, była prawie niesłyszalna, wymagała czasu.

Już w 1940 Jan Karski złożył raport o sytuacji w Polsce rządowi generała Sikorskiego. Był on miejscami niewygodny. Przygotowując wersję oficjalną, do której Alianci mogli mieć dostęp, raport Karskiego sfałszowano. Uznano bowiem, że Zachód nie powinien wiedzieć o antyżydowskich nastrojach w Polsce, o których informował Karski w swoim meldunku.

„Malowany ptak” stanowi efekt powolnego uwalniania umysłu długo skutego strachem.

Realizatorzy:

reżyseria: Maja Kleczewska
dramaturgia: Łukasz Chotkowski
scenariusz sceniczny: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski
współpraca dramaturgiczna: Paulina Skorupska
scenografia/instalacja (scena): Wojciech Puś
scenografia filmowa/instalacja: Marcin Chlanda
kostiumy: Konrad Parol
choreografia: Kaya Kołodziejczyk
muzyka: Cezary Duchnowski
kierownictwo muzyczne: Adam Domurat
film: Kacper Fertacz
montaż: Przemysław Chruścielewski
światło: Wojciech Puś
asystent reżysera: Julia Szmyt
produkcja: Zuzanna Głowacka, Klaudia Borucka
inspicjent: Magdalena Matusewicz

Obsada:
Konrad Cichoń , Piotr B. Dąbrowski, Joanna Drozda (gościnnie), Michał Kaleta, Kaya Kołodziejczyk (gościnnie), Teresa Kwiatkowska, Małgorzata Peczyńska (gościnnie), Henryk Rajfer, Andrzej Szubski, Katarzyna Węglicka (gościnnie), Jerzy Walczak, Wiesław Zanowicz oraz Adam Chełminiak.

W spektaklu wykorzystano fragmenty:
„My z Jedwabnego” Anny Bikont, „Biedni Polacy patrzą na getto” Jana Błońskiego, „Miesięcy” Kazimierza Brandysa, „Judenjagd” Jana Grabowskiego, „Ten jest z ojczyzny mojej…, ale go nie lubię” Jana Tomasza Grossa, „Przechodząc obok” Jerzego Kosińskiego, „Zająca z Patagonii” Cloude’a Lanzmanna, „Shoah” Cloude’a Lanzmanna, „Czarnego ptasiora” Joanny Siedleckiej, „Fałszerzy pieprzu” Moniki Sznajderman, „Miast śmierci” Mirosława Tryczyka, „Dzieci żydowskie oskarżają”, red. Maria Hochberg-Mariańska, Noe Gruss, „Sprawcy: dlaczego zwykli ludzie dokonują masowych mordów” Haralda Welzera, „Sonderkomando” Shlomo Venezia, „Jak Polacy Niemcom Żydów mordować pomagali” Stefana Zgliczyńskiego oraz fragmenty tekstów i wypowiedzi prasowych Aliny Całej, Jana Grabowskiego, Barbary Engelking, Mariana Kałuskiego, Jana Karskiego, Rafała Kotomskiego, Joanny Krakowskiej, Wacława Kujbidy, Ewy Kurek, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Andrzeja Sławińskiego, Jana Karskiego, Marka Wierzbickiego oraz Jana Żaryna.

W spektaklu wykorzystano utwory:
Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur (op.92) cz. II – Allegretto; Olivier Messiaen – „Quatuor pour la fin du temps”(Kwartet na koniec czasu) – cz. VIII – Louange a l’immortalite de Jesus (Pochwała nieśmiertelności Jezusa)

W filmie gościnnie wystąpili:
Ksiądz: Wojciech Kalwat
Ministranci: Franciszek Bączkiewicz, Baltazar Grześkowiak, Gabriel Kleina Schmidt, Maksymilian Smakulski, Wiktor Smul
Statyści: Elżbieta Chojnacka, Barbara Frankowska, Donata Olczyk, Jerzy Grzesiński, Małgorzata Hadyńska, Lidia Borzyńska, Izabela Kubis, Krzysztof Matusiak, Kazimierz Miler, Daria Kleina-Schmidt, Agnieszka Mularczyk-Smakulska, Karol Bączkiewicz, Jolanta Błach, Jolanta Smul, Kazimierz Jaworski, Mateusz Eder, Filip Pietrowicz, Dawid Zieliński, Nikodem Kaczmarek, Jan Buczyński oraz pies Lukas

Zdjęcia: Kacper Fertacz
Asystent kamery: Paweł Krawczyk
Mistrz oświetlenia: Bartosz Gburek
Oświetlacze: Marian Brzoza, Bartosz Gorzelany
Dyżurni planu: Fix Service (Rafał Mączka, Filip Kopański, Piotr Gęziak)
Kaskaderzy/nurkowie: Mateusz Bilski, Krzysztof Włódarski
Charakteryzacja: Magdalena Banachowicz, Marysia Ciernioch, Małgorzata Ciernioch

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.
Terminy spektakli: 28. ND./19.00 (premiera), 29. PON./20.00, 30 WT./20.00
Miejsce: TR Warszawa/ATM Studio, ul. Wał Miedzeszyński 384
Bilety: normalny 80 zł / ulgowy 50 zł / wejściówka 30 zł

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również