Newsello.pl

Przygotowanie roweru do sezonu – co zrobić, by móc bezpiecznie wrócić do jazdy?

Powrót na drogi po zimowej przerwie może przysporzyć sporo bólu głowy ludziom, którzy nie mają w tej kwestii dużego doświadczenia. Warto w takiej sytuacji zwrócić się do specjalisty, a kto będzie wiedział o tym więcej od wielokrotnego Mistrza Polski?
Przygotowanie roweru do sezonu – co zrobić, by móc bezpiecznie wrócić do jazdy? [fot. Partner of Promotion]
Przygotowanie roweru do sezonu – co zrobić, by móc bezpiecznie wrócić do jazdy? [fot. Partner of Promotion]

Jazda na rowerze jest w Polsce niezwykle popularna, co w połączeniu z sezonem na treningi i wycieczki rowerowe sprawia, że w najbliższym czasie będziemy świadkami prawdziwego wysypu rowerzystów na naszych drogach.

Zapaleni cykliści i laicy muszą przygotować rower do jazdy po zimowej przerwie. Jest to niezbędna czynność, aby zachować bezpieczeństwo i komfort. Zawodowiec – Marek Konwa, polski kolarz grupy Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team, wielokrotny Mistrz Polski radzi, jak przygotować się do sezonu.

Podstawą przygotowań jest zawsze napompowanie opon oraz wyczyszczenie roweru z kurzu i zeszłorocznego błota. Czynności z pozoru proste mogą sprawić trudność. Do ilu atmosfer napełnić opony? jakie produkty wybrać do pielęgnacji? – to tylko niektóe kwestie, które mogą sprawić nam kłopot.

Amatorskie próby rozwiązania tych problemów zazwyczaj kończą się błędami, które mogą być katastrofalne w skutkach, dlatego sprawdźmy, co na ten temat ma do powiedzenia specjalista!

Koła

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, do ilu atmosfer należy napompować koło. Każdy producent podaje inne parametry. Jak je znaleźć? Na boku opony wytłoczona jest informacja o odpowiednim ciśnieniu i to ona powinna być dla nas wyznacznikiem.

Kolejnym istotnym elementem jest bieżnik i to, po jakim terenie będziemy głównie jeździć. Odpowiada on za bezpieczeństwo jazdy. Im głębszy, tym lepsze hamowanie w terenie, a im jest go mniej, tym hamowanie przebiega trudniej.

Następna ważna część to szprychy, które należy myć szczotką i sprawdzać, na wypadek ich poluzowania. Jeżeli szprycha jest luźna, oznacza to, że najprawdopodobniej mamy rozcentrowane koło. Wtedy najlepiej udać się do specjalistycznego serwisu, który w profesjonalny sposób zadba o nasz sprzęt.

Jeżdżąc głównie po twardych szutrach oraz ścieżkach asfaltowych, powietrza śmiało może być więcej niż 2,5 bara, natomiast jeśli mamy zamiar wybrać się w nieco trudniejszy teren, proponuje upuścić nieco ciśnienia tak, aby opona lekko się uginała pod naszym ciężarem. Gdy koła w rowerze zaczynają mieć większe bicie góra/dół lub na boki, proponuje udać się do serwisu, ponieważ samemu będzie nam ciężko się z tym uporać. – mówi Marek Konwa.

Oświetlenie i sygnalizacja dźwiękowa

Poruszając się rowerem po drogach obowiązkowo musimy mieć działający dzwonek, którego dźwięk nie będzie wprawiał pieszych w panikę. Obowiązkowe jest również oświetlenie roweru po zmierzchu:

  • przednie białe lub żółte, świecące ciągłym bądź migającym światłem, na baterie bądź dynamo;
  • tylne czerwone, odblaskowe;
  • tylne, świecące ciągłym bądź migającym światłem.

Obecnie na rynku mamy wiele firm proponujących dobre oświetlenie rowerowe. Teraz montaż oświetlenia zajmuje zaledwie kilka minut poprzez nowoczesne mocowania. Ważne żeby diody dawały jak największe światło, co znacznie zwiększy naszą widoczność na drodze. – informuje Marek Konwa.

Układ napędowy

Istotne jest również sprawdzenie czy łańcuch nie uległ rozciągnięciu. Jeżeli do tego doszło należy go wymienić. Nowy posiada 116 ogniw, a każde z nich ma 2,54 cm (1 cal). Kiedy łańcuch kwalifikuje się do wymiany? Gdy rozciągnie się o 1% swojej długości. Warto wiedzieć, że producenci nie określają żywotności łańcuchów. Zależy to mocno od warunków, w jakich używamy naszego sprzętu. Jeśli nie nastąpiło wydłużenie, wystarczy przejść do czyszczenia. Aby pozbyć się starego smaru z łańcucha, trzeba użyć specjalnego rozpuszczalnika – najpierw wlewamy go do pojemnika, a następnie zanurzamy w nim łańcuch.

Inny sposób na wyczyszczenie łańcucha to wykorzystanie specjalnie do tego przeznaczonych urządzeń. Główną zaletą tego rozwiązania jest to, że nie musimy zdejmować łańcucha do czyszczenia, co może stanowić pewien problem dla laika.

Kolejnym elementem jest kaseta, czyli tylne zębatki. Bardziej zaawansowani użytkownicy wyczyszczą je przy pomocy szczotki. Przerzutki również można wyczyści w ten sposób, jednak ich konserwację polecamy pozostawić fachowcom.

Jeśli nasze przerzutki przestają działać precyzyjnie, to jest to znak, że prawdopodobnie linki uległy rozciągnięciu lub zabrudzeniu. Gdy zrzucimy z przodu na najlżejsze przełożenie, a z tyłu na najmniejszą koronkę i łańcuch jest luźny to kwalifikuje się raczej do wymiany łańcucha. Gdy podczas jazdy odczuwamy stukający dźwięk w okolicach korby/suportu radzę wybrać się do serwisu. – radzi Marek Konwa.

Smarowanie roweru

Przechodząc do smarowania, warto wysuszyć rower. Należy poczekać aż promienie słoneczne osuszą bicykl albo użyć kompresor. Należy pamiętać, że smar nakładamy tylko na łańcuch – po jednej kropelce na każde ogniwo. Następnie zostawiamy na parę minut tak nasmarowany, aby smar spenetrował dokładnie każde ogniwo. Na koniec przecieramy łańcuch szmatką. Pamiętamy, że NIE smarujemy przerzutek i kasety. Jeżeli inne części jak np. amortyzator wymagają posmarowania, najlepiej oddać je w ręce profesjonalnego serwisu.

Do pielęgnacji roweru używam czeskich produktów firmy bikeWorkx. Po wysuszeniu roweru kompresorem lub na słońcu smaruję dokładnie łańcuch po każdym ogniwku. Za jakiś czas nadmiar oleju wycieram szmatką, żeby łańcuch nie zbierał pyłu czy piachu podczas jazdy i nie wydawał chroboczącego dźwięku. – dodaje Marek Konwa.

O Volkswagen Samochody Użytkowe

Volkswagen Samochody Użytkowe to marka dostarczająca na rynek lekkie samochody dostawcze. Niezmiennie od ponad 60 lat produkty z logo Volkswagen Samochody Użytkowe charakteryzują się niezawodnością, innowacyjnością i najwyższą jakością. W swoim portfolio marka posiada sześć modeli: Caravelle, California, Caddy, Transporter, Amarok i Crafter. Niezwykle wytrzymałe, praktyczne, oferujące wyjątkowo dużą liczbę wariantów specjalistycznych zabudów, sprawdzają się praktycznie w każdej branży Większość modeli marki produkowana jest w Polsce, w nowoczesnych fabrykach w Poznaniu oraz Białężycach k. Wrześni.

Marka Volkswagen Samochody Użytkowe od lat angażuje się w rozwój i promocję polskiego sportu. Od 2014 r. wspiera drużynę kolarstwa górskiego Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team, w której skład wchodzą m.in.: Michalina Ziółkowska, Katarzyna Solus-Miśkowicz, Anna Urban Marek Konwa, Michał Ficek, Jakub Zamroźniak i Bartosz Janowski. Trenerem drużyny jest Bogdan Czarnota.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również